Dark Cabaret

12. května 2011 v 20:39 |  Všetky články
Článok prevzatý zo sanctuary.cz
________________
Zdroj: Wikipedia
Překlad: Ezechiel
Dark Cabaret
Dark Cabaret je hudební žánr, ve kterém se spojuje estetika dekadentního, pikantního kabaretu období německé Výmarské republiky a burleskních varietních představení 20. let 20. století s ponurým a morbidním stylem gotické subkultury 70. let (gothic rock, deathrock, a darkwave hudby). Mezi charakteristické rysy dark cabaretu patří naléhavé hluboké ženské nebo mužské vokály ve stylu Marlene Ditrich, anebo operetního pěvce Kurta Weila. Zpěvy jsou většinou doprovázeny piánem, smyčci (cello, housle) a dalšími nástroji jako je harmonika, nebo trubka. Mezi umělce, kteří ovlivnili dark cabaret patří předešvším Rozz Wiliams a The Dresden Dolls.

**1970 - 1990**

Album "The End", které roku 1974 nahrála Nico, patří mezi první ukázky dark kabaretu, zejména v písních jako "You Forgot To Answer" a "Secret Side". Mezi další, kdo přispěli do ranného zvuku dark kabaretu patří Klaus Nomi, Marc Almond, Kate Bush a The Virgin Prunes, stejně jako punkově-operní styl Niny Hagen a album "Queens of Siam" Lydie Lunch z roku 1980. Roku 1985 vydala švýcarská darkwave kapela "The Vyllies" na svém albu "Lilith" dark kabaretní píseň "The Food Prayer", a i britští Siouxsie and the Banshees přispěli na svém albu "Peepshow" z roku 1988 tomuto stylu skladbou "Peek-a-Boo", ke kterému byl natočen i kabaretní, schizofrenický a děsivý videoklip.

**90. léta 20. století**

Artrocková kapela "Salon Betty" z amerického Seattlu přinesla roku 1994 na scénu nový, cynický vliv singlem "Last Cigarette" a albem "The Big Hair Sex Circus". Roku 1995 se do stylu zapojil i Rozz Williams (předchozí zpěvák Christian Death), vydáním "Dream Home Heartache" na labelu Triple X. Na albu se kromě Wiliamse podíleli i další členové Christian Death a čerstvá absolventka univerzity, Gitane Demone. První záznam o použití termínu "dark cabaret" pochází právě z popisu tohoto alba, jak jej koncem 90. let prezentoval katalog vydavatelství Projekt.

Některé písně britské gothic formace Sex Gang Children ("Christian Circus Joe" a jazzovější "Psyhcic Satan" z roku 1997), spojovaly kabaretiérský styl s post-punk-art-gotickým zvukem. Ten samý rok vydal Rozz Williams a Eva O pod hlavičkou Shadow Project album "From The Heart", které obsahovalo i kabaretní songy "Lying Deep" a "Bitter Man".

Burleskní orchestr "Apartment" napomáhal rozvoji prapodivného dark cabaret hnutí v Chicagu. "Apartment" založily roku 1997 skladatelka a vokalistka Christiane Heinisch spolu s textařkou a zpěvačkou Cailou Lipovsky. Schizoidní a absurdní texty kombinované s narušenými pseudocirkusovými aranžemi doprovázely divadelní melodramatické představení, které hrála kapela na art-punk-burleskních scénách na severu Chicaga po dobu několika let.

Zpěvačka Jill Tracy ze San Franciska vydala roku 1999 své druhé CD "Diabolical Streak", které získalo nejen dvě ceny California Music Awards, ale i jednu cenu mezinárodní. Kanadský magazín "Shift" dokonce nazval album jedním z "Top 10 neokabaretních desek všech dob".


**Po roce 2000**

V San Francisku vzniknul i Rosin Coven, hudebně-divadelní kabaret s děsivými melodiemi, gotickou atmosférou a bizarními představeními, ve kterých se objevila Jill Tracy a další muzikanti. Mezi největší takové představení patřil například výroční "Edwardian Ball", který se konal na počest památky Edwarda Goreye *(spisovatel, výtvarník a ilustrátor charakteristický především svým specifickým strašidelným stylem - pozn. Ezechiel)*.

Mezi další ukázkové příklady dark cabaretové tvorby patří Nicki Jaine (album "Of Pigeons and Other Curiosities" a singl "Revue Noir") a Amoree Lovell (zejména na demopísních "Dark Town Sally" a "High Maintenance/Low Tolerance"). I Danny Elfman patří mezi umělce, které tento styl citelně ovlivnil, jak je možné zaslechnout už v ranných dobách jeho rockové kapely Oingo Boingo, a následně i v jeho filmových pracích - např. soundtracku The Nightmare Before Christmas, Chicago, nebo Tim Burton's Corpse Bride. Roku 2000 použil Lexicon Magazine při recenzi Voltairova alba "Almost Human" termín "goth cabaret".

V polovině prvního desetiletí jednadvacátého století vznikl v Los Angeles klub "Bricktop"s at the Parlour", který hostil celou řadu dark cabaretových umělců, včetně The Ditty Bops, Kabinet of Curiosities a Janet Klein. Zdi Parlour klubu byly vyzdobeny pracemi Dame Darcy a Antony Sunseriho.

Londýnský kabaret Tiger Lillies sice používal temné obrazy a témata, ale nezprostředkovával je posluchači typickým "temným zvukem". Přesto jejich nahrávka "A Gorey End" z roku 2003 (s hostujícím Kronos Quartetem a posmrtným přispěním Edwarda Goreyho do textové složky) napomohla rozvoji žánru tím, že se probojovala až k nominaci na Grammy.

Kompilace "A Dark Cabaret", kterou vydal roku 2005 Projekt, byla první kompilací zaměřenou na tento žánr, a představovala průřez současných kapel. Objevily se zde například písně "Coin-Operated Boy" od The Dresden Dolls, "Evil Night Together" od Jill Tracy a "Flowers" z pozdní tvorby Rozze Williamse.

Italská neoklasicistní formace Ataraxia nahrála roku 2006 album "Paris Spleen", silně inspirovaný francouzským šansonem a kabaretem, při zachování tradičního temného zvuku. Na natáčení a živých představeních se podílela i Madame Bistouri a dramatická společnost CircuZ KumP. Tentýž rok italští Spiritual Front překročili hranice svého "sebevražedného popu" a na album "Armageddon Gigolo" přimíchali kabaretní zvuk a dark/apocalyptic folk. Další, původně válečně/temnofolková kapela Ianva z Itálie nahrála roku 2005 miniCD "La Balata Dell" Arito", plné kabaretních songů s předělávkou písně Jacquea Brela "Amsterdam". O rok později Ianva vydala plnohodnotné album "Disobbedisco!" s mnoha dalšími kabaretními songy (např. "Tango della Mende"). V Itálii působila i darkfolková formace Calle Della Morte, která od roku 2003 začala používat prvky šansonu a kabaretu a to na deskách "Tardo Autunno" (zvlášť písně "Tardo Autnno" a "Ballerino Di Tango Si Uccide")a "Gente Di Malaffare" z roku 2005.

Kapela, která si v současné době vydobyla největší pozornost středního proudu, jsou ovšem The Dresden Dolls. Na kompilaci "A Dark Cabaret" byla například píseň "Coin-Operated Boy" této formace zařazena na první místo. Kapela se také objevila v dark cabaret muzikálu "The Onion Cellar", který se hrál v Bostonu. Mezi další dark kabaretní umělce patří i World/Inferno Friendship.

**Související žánry**

Pojem "dark cabaret" se používá u širokého spektra kapel, které mohou spadat i do žánrů jako punk cabaret, gothic-americana, punk opera, neo burlesque, gothic ragtime , varieté, apocalyptic folk, neofolk, psycho folk a další. Stylové prolínání a splývání tak může činit definování kapel ovlivněných dark cabaretem poněkud obtížnějším.

Tak, jako se moderní deathrockové hnutí vzdalovalo od svých kořenů blíže k území elektroniky, některé deathrockové kapely, jako například The Deadfly Ensemble (solový projekt Lucase Lanthiera z Cinema Strange) přejímaly kabaretní vlivy. Roku 1999 se Cinema Strange objevili na "Goth Oddity: A Tribute to David Bowie" s písní "Time", která je postavená na charakteristickém kabaretním klavírním doprovodu.

Dalším příkladem je Katzenjammer Kabarett, kteří se sami označili za "deathrock cabaret" (stejně jako Two Ton Boa). Tento termín ovšem nedávno změnili na "post-punk cabaret", aby vyjádřili širší proud vlivů.

Deathrocková kapela Deadchovsky použila na albu "Dekadence Revolution" z roku 2004 kabaretní prvky (hlavně v tracku "Le Sandwichier Glauque De Montmartre"). Xyra & Verborgen vytvořili roku 1998 nový hudební žánr zařazený jako "Cabaret Rock Noveau " Goth Art Rock". Další zajímavou fúzí je projekt Schizowave, založený ruskou zpěvačkou a klavírní konzervatoristkou Lenou Potapovovou, který roku 2004 začal vytvářet vlastní temný zvuk inspirovaný kabaretem, jazzem a divadelní hudbou.

**Dark Cabaret**
Kořeny: kabaret, burleska, varieté, punk, folk, post-punk, glam rock, deathrock, darkwave, gothic rock
Původ: Spojené státy, Anglie, Irsko, Německo, Francie
Typické obsazení: zpěv, kytara, akustická kytara, basa, bubny, harmonika, piano, klávesy, cello
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 R R | E-mail | 26. května 2011 v 16:58 | Reagovat

Zdravím, chci se zeptat, jestli někdo náhodou neví, zda-li vyšly nějaké publikace týkající se dark/punk cabaretu a vaudeville v soudobé hudbě. Knihy, časopisy, cokoliv. Byl bych moc rád, kdyby někdo věděl, ozvěte se prosím na mail. :-)

2 Christina Christina | Web | 13. června 2012 v 9:24 | Reagovat

Samotné dredssen dolls nemám zase tolik ráda, ale dark kabaret je mi velice blízký, vlastně už od mala se mi ta kabaretní atmosféra líbila . Mám ráda folkové Vermillion Lies,Amoree Lovell,Peculiar Pretzelman a cirkusové circus contraption :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama