Umění, ideologie a náboženské prvky v gothické subkultuře (druhá polovina)

22. září 2010 v 9:41 |  Všetky články

Umění, ideologie a náboženské prvky v gothické subkultuře (druhá polovina)

Zdroj:

Pokračování článku "Počátky gothické subkultury"
Vliv umění
Gothická subkultura je ovlivněna různými uměleckými směry- ne jenom hudbou- ale i malířstvím a fotografií. V těchto pracích se objevují mystická, morbidní nebo romantická témata, ve fotografiích a obrazech můžeme najít široké spektrum variací od erotiky, až po romantické obrázky duchů a upírů. Preferovány jsou tmavé barvy a mnohdy dramatické výjevy, jako příklad mohu uvést například malířku Anne Sudworth, která je známá díky svým temným obrazům s noční tématikou a z fotografů stojí jistě za zmínění belgičanka Viona, jejíž práce jsou velmi známé (hlavně díky fotkám z Wave Gothic Treffen) S gothickou subkulturou je spjato i mnoho "negothických" umělců jako je Gerald Brom, Nene Thomas, Luis Royo, Jhonen Vasquez nebo H.R Giger.

Ideologie
Jednoznačně vysvětlit ideologii gothické subkultury je velmi těžký úkol a to hned z několika důvodů. Prvním je obrovský důraz na duševní a citové rozpoložení. To je částečně způsobeno vlivem romantismu a neoromantismu. Záliba v mysteriózních a morbidních tématech je pozůstatkem romantických gothických románů. V průběhu 18 a 19. století, se cit pro horor a nadpřirozeno dostává i do populární literatury a tento proces vyúsťuje až k hororvým filmům ve století dvacátém. Snaha o vyvážení důrazu na náladu a estetiky, je dalším důležitým elementem v subkultuře. Také nesmíme zapomínat na důležitost dramatičnosti, ať už ve vzhledu, umění nebo hudbě.
Dalšími důležitými znaky jsou nenásilnost a tolerance, což samozřejmě neplatí absolutně na každého gotha. Mnoho médií nesprávně spojuje gothickou subkulturu s násilím, nenávistí vůčim menšinám, vyzdvihováním bílé rasy a dalšími nenávistnými myšlenkami. Nicméně tyto prvky v žádném případě nesouvisí gothickou ideologií, přesněji řečeno, ideologie je o poznávání, identifikaci a žalu nad špatností a zlem, ať už osobním nebo společenském, které mainstreamová společnost nevidí, nebo vidět nechce. Tyto témata také převládají v gothické hudbě.
Druhou překážkou v definování gothické ideologie je přirozená nepolitickost gothů. Zatímco v devátenáctém století byl idividuální odpor k sociálůním normám krajně nebezpečnou záležitostí, dnes se považuje odpor vůči stanoveným pravidlům za přijatelný. Čili, role rebélie v gothické subkultuře není tolik důležitá jako v jiných subkulturách. Narozdíl, kupříkladu od hippies nebo punkerů, se gothi většinou nijak politicky nerealizují a nevolajíí po sociálním aktivismu.
Subkultura se vyznačuje důrazem na idividualismus, toleranci, rozmanitost a kreativitu.U mnoha gothů můžeme cítit sklony k intelektuálství, nechuť vůči konzervatismu a také špetku cynismu, ale jak už bylo řečeno, toto není pravidlem pro všechny, jsou to pouze obecné škatulky.
Někteří jedinci jsou ovlivněni liberalismem, někdy až hraničícím s anarchismem, stejně tak ovšem můžeme najít i jedince s naprosto opačnými názory, přesto však všeobecnější je sympatizace s levicovými názory. Případná politická příslušnost je brána jako čistě osobní věc, stejně jako náboženské vyznání.
Pro jednotlivé gothy je členství v subkultuře velmi cené a naplňujcí, hlavně co se kreativity týče. Nicméně, také může být riskantní, hlavně pro mladé lidi, kterým může negativní pozornost a špatný obecný názor na gothy uškodit.
neck
Individualismus a konzum
Kniha Paula Hodkinsona- Goth: Identita, styl a subkultura, ukazuje jak západní kult individuality, většinou představován srkz konzumní společnost, je formován a koncipován díky gothicům a dalším subkulturám. Mnozí, kteří byli se subkulturou spjati se už dávno přizpůsobili normám konzumní společnosti, ale těm, kteří zůstali, gothická subkultura poskytuje pocit sounáležitosti v úzké skupině lidí a prožitky, které by jinde nenašli. Hodkinson ve své knize ukazuje, jak lze získat pozici v gothické subkultuře díky nadšení, kreativitě, členství v hudební skupině, Dj-ingu, návrhářství, umělecké činnosti či psaní fanzinů. Podotýká také, že rozpačitá strojenost subkultury je oprávněnou alternativní volbou pro vyrovnávání se s každodeními nenápadnými snahami o manipulaci populárním konzumem a masovými médii.
Náboženské prvky
I když neexistuje žádný obecná náboženská "škatulka", do které je možné gothy zařadit, a která je drží pohromadě, spiritualismus, nadpřirozeno a náboženské symboly hrají důležitou roli v gothické módě, hudebních textech a umění. Zvláště estetické prvky přejaté z Katolické víry hrají jednu z hlavních rolí v gothické kultuře. Důvody, proč gothi nosí takovouto symboliku, se mění od člověka ke člověku- mnozí tím chtějí ukázat sympatizaci s vírou, jiní je nosí jako výsměch nebo čistě kvůli dekorativním účelům.

Nekopírovať bez dovolenia Evangelisty a uvedenia jej zdroja.

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama